Jakie są główne atuty uniwersalnych pasów klinowych?
Pasy klinowe to moduły przenoszące ruch w przekładniach pasowych. Są to elementy o przekroju trapezowym, który składa się z warstwy nośnej, czyli stalowych linek oraz gumy lub kauczuku będących warstwą podatną i z warstwy tkaninowo-gumowej owiniętej taśmą korbową lub płócienną. Zasadniczo pasek klinowy jest elastyczny, giętki i przyczepny oraz bardzo mocny. Co ważne, pasek nie może być rozciągliwy, a jego zerwanie zawsze powoduje unieruchomienie pojazdu. Pasek napędza do pracy inne części silnika, a więc oddziałuje na pracę samochodu.
Najbardziej uniwersalnymi paskami są pasy klinowe klasyczne DIN 2215. Gwarantują dobrą elastyczność, a tym samym stabilność i płynność pracy. Przystosowane są do użytku w dużym zakresie temperatur oraz są odporne na siły rozciągania i nagłe obciążenia, a materiał jest niepodatny na procesy starzenia. Ponadto są niewrażliwe na oddziaływanie olejów i płynów oraz czynników atmosferycznych. Stabilność wymiarowa pasów klinowych DIN 2215 wynika z zastosowania cięgna poliestrowego oraz dobrej jakości mieszanek kauczukowych, w której zatopione jest cięgno, a także owijki z impregnacją chloroprenową.
Zastosowanie pasów klinowych klasycznych DIN 2215
Pasy klinowe DIN 2215 są powszechnie wykorzystywane w układach napędowych i systemach transportu w przemyśle ciężkim. Spotkać je można w prasach, szlifierkach, wiertarkach, maszynach rolniczych oraz maszynach do obróbki drewna i przenośnikach taśmowych. Paski DIN 2215 sprawdzają się także w wentylatorach i pompach. Klasyczne pasy klinowe to pasy otoczone płaszczem tkaninowym – pasy DIN 2215 osiągają podobna wydajność jak wąskie pasy i mają ten sam profil. Dostępne są pasy otwarte na bokach bez otoczki tkaninowej na krawędziach oraz pasy zębate ze strukturą od strony wewnętrznej.
W tej samej kategorii
- Czym się różnią łożyska kulkowe wzdłużne jednokierunkowe od dwukierunkowych?
- Gdzie i kiedy wymagane są łańcuchy napędowe ze stali nierdzewnej?
- Jakie łańcuchy napędowe stosuje się w rolnictwie?
- Od czego zależy wytrzymałość łańcucha napędowego?
- Dlaczego łożyska kulkowe skośne najczęściej stosuje się w parach?
Powiązane z tagami